Sustainability

Čtení na 11 minut
Václav Novotný

Tento způsob zimy… Znáte tu slavnou větu z Rozmarného léta? Letos raketový nástup v podobě bílé peřiny již koncem listopadu. Radost na úzkých (běžkách) i širších (skialpech) lyžích. I pro tu naducanou péřovku jsem párkrát sáhl a byl za ni rád.

A teď je polovina března a na sjezdovce na Ještědu zbývá pár špinavých fleků. Na skluznice již dávno sedl prach, a tak jsem sledoval jen zimní sporty v TV a lámal si hlavu nad smyslem zákazu fluorových vosků. Ale také nad smyslem zimních sportů. Jelikož těm letos podmínky nepřály a nebýt umělého sněhu, sledujeme již jenom letní biatlon a pět párů běžek ve sklepě nahradí kolce.

Udržitelnost. V posledních letech slovo, které je přetřásáno obecnými médii, ale i dezinformátory či extrémisty. Jako by bylo vytržené z kontextu, z reality. Přitom každý návštěvník hor může rok co rok vidět evidentní důsledky oteplování planety a extrémních výkyvů počasí. V letních Alpách už nejsou potřeba hřejivé péřovky, nulová izoterma se posunula za hranici 4000 metrů a spousta klasických výstupů prostě a jednoduše nepřipadá v úvahu kvůli nebezpečí padajících kamenů, chybějícímu firnu, zrádným odtrhovkám. Nad propastí nepřekonatelné trhliny stojí osamělý horolezec oblečen v hi-tech oblečení a přemýšlející nad svou stopou v globálním oteplováním.

Kam se poděl les?

Postupem času se začínají v outdooru objevovat pojmy jako Climate neutral, Net zero nebo Fair wear. Ne pouze proto, že je to vyžadováno normou či zákonem, ale prostě protože všichni chceme hory ukázat i našim dětem, s ledovci a sněhem. Nechceme svět jako z písně Stromy Wabiho Daňka. “Podle tajné zprávy ještě kousek lesa zbyl. Proč místo lesa moje děti nechtějí navštívit třeba skládku smetí? Těch máme dost.”  Značka Rab se potichu, bez blyštivého PR, stává tahounem, lídrem a jednou z nejtransparentnějších firem na poli udržitelnosti.

Otevřeně je třeba říci, že textilní průmysl zdobí nálepka velmi neekologického segmentu lidské činnosti. Spousta plastů, odpadu, chemických barviv a dalších substancí zatěžujících přírodu. Několik příkladů. Celosvětově vyprodukuje textilní průmysl více CO2 než letecká a lodní doprava dohromady. K tomu je třeba připočíst absolutně nehospodárný logistický řetězec – výroba režného materiálu, barvení, laminace, šití, výroba zipů – většina těchto operací probíhá v rozdílných lokacích. Nakonec se hotový výrobek naloží na loď nebo do letadla (podíl letecké dopravy stoupá vlivem šibeničních termínů) a přepraví se do cílové destinace.

V outdooru (na rozdíl od fashion oblečení) ovšem převažuje obrat k udržitelnosti a většina firem má svou vlastní cestu. Například před pěti, šesti lety bylo používání PFC free substancí na povrchové ošetření látek minimální, drahé a komplikované. Dnes je standardní. Před pěti lety byla nabídka recyklovaných tkanin a úpletů velmi úzká a značně předražená. Nyní se textilky předhánějí v nabídkách a recyklace se skloňuje i u funkčních materiálů s membránou. Začínají se vyrábět recyklované zipy, plastové doplňky atd. První vlaštovky jsou i na poli recyklovatelnosti samotného oblečení.

Až dosloužím, chci do sběru

Textilní materiály, jejich recyklovatelnost, případně cirkularita je velmi složité téma. V procesu recyklace nejde pouze o samotný materiál, ale i o použitá barviva, povrchovou úpravu. U laminátů záleží také na použitém adhezivu, kterým jsou jednotlivé vrstvy laminované dohromady. Během testů z posledních let se jasně ukázalo, že je možné opakovaně recyklovat polyesterové úplety a tkaniny, problémem jsou pouze použitá barviva a textilní doplňky jako ošetřovací etikety, loga atd. U laminovaných materiálů je hlavní problém v různém chemickém složení jednotlivých vrstev (PAD-PUR-PAD/PES), materiál jako celek není možné recyklovat a případná separace je energeticky velmi náročná. Řešením se ukazuje mono-materiálový laminát Pertex Shield Revolve. Plně nepromokavý a prodyšný 3 vrstvý laminát, který je tvořen pouze polyesterem. Pokud na bundu z takového materiálu přidáte zipy, loga, gumičky taktéž recyklovatelné, máte rázem bundu, kterou můžete, až doslouží, hodit do kontejneru k recyklaci. Rab nyní recyklovatelný materiál Pertex Revolve zavádí do kolekce a úsilí vývojářů směřuje k vývoji recyklovaných a recyklovatelných oděvních doplňků. Tak aby zákazník dostal na jedné straně vysoce kvalitní produkt, který je zároveň v maximální míře šetrný k přírodě.

Tah na bránu

Rab se stává nejen globálním lídrem v oblasti oblečení a vybavení do hor, ale také průkopníkem v ekologičnosti a udržitelnosti kolekce. Cesta je to logická, protože si firma stále zachovává horolezeckého ducha, díky čemuž je heslo firmy „We are mountain people“ více než autentické.

Rab striktně používá peří RDS (responsible down standart). Peří v nejprodávanějších bundách Microlight Alpine je recyklované ze starých peřin a jiných výrobků. Podíl recyklovaných materiálů každý rok stoupá a celkem je již více než 70%. Přitom ďábel je ukryt v detailu, a tak se vývojáři v Rab nyní soustředí na méně viditelné detaily – recyklované podšívky, doplňkové materiály a také zpětnou recyklaci nebo opravy použitého oblečení. Používání flourcarbonů se stává minulostí a na většině produktů je PFC free povrchová úprava. Výše uvedenou novinkou je používání mono-laminátu Pertex Revolve. Od roku 2025 budou fungovat všechny Rab šicí dílny na obnovitelné zdroje energie.

Karty na stůl

Jsou zde však také úskalí, která představují skutečnou výzvu. První z nich je doprava zboží, která zahrnuje maximální možnou redukci leteckých přeprav a stopy námořní dopravy. To je složité téma vzhledem k termínům, přetíženému výrobnímu řetězci a náročné logistice. Dalším úskalím je celkový nárůst produkce a tím i emisí. Jestliže výroba roste, tak i při dlouhodobém snižování produkce emisí na vyrobenou jednotku absolutní objem emisí narůstá. Tato dysbalance je často zamlčována, stejně jako podíl recyklovaných komponentů na výrobku. Říká se tomu „green washing“. Důležité je zveřejnit použitou metodiku výpočtu podílu recyklovaných komponentů. 100% = všechny použité materiály včetně zipů, podšívky, výztuh, gumiček, log, etiket, což většina firem neuvádí.

Každý produkt Rab je nyní vybaven QR kódem, přes který si zobrazíte tzv Eko. štítek. Inspirace pochází z elektrospotřebičů a uvádí veškeré údaje vztahující se k udržitelnosti, místo výroby a složení materiálů.

Rab je také unikátní v budování velmi úzkých vztahů s vlastními dodavateli. Což se vyplácí nejen možností přímo ovlivňovat vývoj nových materiálů, ale také pevným partnerstvím s šicími firmami ve světě, které díky tomu mohou investovat do svých zaměstnanců, do rozvoje technologií a také snižovat uhlíkovou stopu výrobního procesu. O to se stará především výkonný ředitel Matt Gowar, který osobně několikrát ročně navštěvuje dodavatele.  S většinou z nich Rab spolupracuje více než deset let a tím pádem není problém neustále zvyšovat úroveň spolupráce.

Osobní odpovědnost

Na celou problematiku se ale můžeme podívat i z opačného, neméně důležitého pohledu. t. Můžeme změnit naše vlastní myšlení a náš přístup. Vybudovat si nové návyky. Nemusíme nadávat na složité parkování u lezecké stěny, můžeme tam přijet MHD nebo na kole. Můžeme do skal vyrážet jedním autem a nabrat cestou spolulezce. Můžeme vyrazit do Tater nebo Alp vlakem a udělat si z vysněného výstupu ještě větší dobrodružství, včetně té cesty.

U oblečení je dobré používat kvalitní věci, které vydrží naše aktivity a mít ve skříni jen to, co máme rádi a používáme. Můžeme krom designu a parametrů zhodnotit i ekologickou stopu výrobku. Můžeme se také díky projektu „Na druhýho“ účelně zbavit starého horo vybavení.

It's our DNA

Cesta k udržitelnosti by nebyla možná bez nadšení, lásky k přírodě a partnerství. Bez nadšení nás, zákazníků a milovníků přírody, bez nadšení lidí v Rabu. Bez partnerství v nejlepší slova smyslu v celém dodavatelském řetězci, kdy není jediným smyslem obchodu kumulace peněz, ale jde zejména o produkt, zákazníka a udržitelnost.

Podrobná cesta Rab k Net Zero je tu: https://rab.equipment/uk/our-journey-to-net-zero

Slovníček pojmů:

Climate Neutral

carbonová neutralita, kdy producent snižuje svou uhlíkovou stopu, tj podíl produkovaného CO2 se snižuje (zejména podporou absorbce CO2).


Net Zero

je širší pojem než uhlíková neutralita a zahrnuje také ostatní skleníkové plyny. V současné době je na globální úrovni cíleno na dosažení net zero mezi lety 2030 až 2050.


Fair wear

zjednodušeně se hodnotí podmínky pracovníků. Zaměřuje se na 8 oblastí (diskriminace, dětská práce, vykořisťování, možnost vzniku odborů, bezpečnost práce a zdravotní nezávadnost práce, žádné nadměrné přesčasy atd.). Uvedené oblasti jsou pravidelně nezávisle kontrolovány.


PFC

fluorové sloučeniny, které se používaly k tzv DWR (durable water resistent) úpravě povrchu látek. V minulosti byly tyto chemické sloučeniny na bázi uhlíku C8, což byla karcinogenní a biokumulativní sloučenina. Nyní se používá uhlík C6, který je ekologičtější a novým standardem se stává uhlík C0 bez nebezpečných fluorových sloučenin (PFC free). Největší výzvou je skloubení funkčnosti (hydrofobních a olejofobních vlastností a právě šetrnosti z životnímu prostředí).


RDS

nezávislý, globální a dobrovolně používaný standard týkající se prachového peří, který klade velký důraz na šetrné zacházení se zvířaty.

Žijeme v horách
NALEHKO s.r.o.
Papírová 123/12
460 01 Liberec
IČO: 08760021
DIČ: CZ08760021